01 heinäkuuta 2014

Uusi herkkuni - valkuainen

Olen innostunut taas kerran käyttämään kananmunan valkuaista proteiinin lähteenä. Ajattelin vinkata Teitäkin muutamalla hyvällä aamu- sekä iltapalareseptillä ja käyvät nämä myös vaikka välipalasta. Nämä ruuat eivät tosin mitään ihmeellisiä taitoja vaadi ja valmistuvat käden käänteessä. Puuroa syön lähes jokaikinen aamu. Puuron kanssa syön yleensä marjoja, raejuustoa, kuitulisää sekä soijalesitiiniraetta (ravintoaine rasva-arvojen hallintaan). Tuon raejuuston olen alkanut korvaamaan valkuaisella niin, että lisään valkuaiset puuron keittovaiheessa kattilaan sekaan. Puuron koostumus muuttuu ihanan pehmeäksi ja "kermaisaksi".


Iltapalana olen syönyt nyt usein maitorahkan marjojen kera. Tähänkin kaipaan toisinaan vaihtelua ja sitä olen saanut valkuaisilla. Vatkaan neljän valkuaisen joukkoon vähän vettä, steviaa, kanelia + muita jouluisia mausteita ja tämä kombo uuniin 175 - 200 asteeseen (uunikulhosta riippuen) noin 15 minuutiksi. Valkuaisvanukkaan päälle lisään vielä ruokalusikallisen kookosöljyä ja mansikoita. Nämä maistuvat ainakin mulle! Nyt vielä kesällä tuoreiden marjojen kera.



Onko Teillä hyviä valkuaisen reseptivinkkejä?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti